Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

"Schopnost pochybovat je nejlepší lidská vlastnost"

To  jsou slova nikoli moje ale spisovatele Grahama Greena. Pochybnosti prostě mají svou pozitivní hodnotu a své místo. Kde by byla věda, kdyby Koperník nepochyboval o všeobecně přijímané teorii, že země je středem vesmíru. 

 Pochybnost je nezbytná a legitimní. Je víc moudrosti v čestné pochybnosti než v leckterých samozřejmých jistotách. Jen blbci nepochybují. Americký básník a spisovatel Charles Bukowski to vystihl přesně když napsal cituji  "Problém s tímto světem je ten, že inteligentní lidé jsou plni pochybností, zatímco ti hloupí jsou sebejistí" . Pochybnosti jsou jen důkazem, že si uvědomujeme existenci více možností.

Když jsem byl mladší, o mnohém jsem nepochyboval a všechno mi bylo jasné. Teď jsem už ohrožený senior a pochybuji neustále. Když surfuji po internetu a čtu všelijaké informace z domova i ze zahraničí. Když si pustím kterýkoli televizní kanál počínaje tím veřejnoprávním, přes všechny komerční a konče informacemi agentury JPP (jedna paní povídala). A některá média jsou spíš stokou zvratků těch, kteří by s námi rádi manipulovali a připravili nás i o ta zbývající práva a svobody, které nám ještě zůstaly.

Když jsem byl mladý, měl jsem velké plány a iluze, které se však velmi rychle rozplynuly. Dávno před plyšákem. Vlastně vstupem do prvního zaměstnání v roce 1979. Držet hubu a krok mi moc nešlo ani před plyšákem ani po roce 1989. Nejsvobodněji jsem se však cítil v podstatě až na stará kolena, když jsem byl půl roku nezaměstnaný a 8 let OSVČ.  Teď už jsem  "za vodou" nebo spíše v důchodu a nemusím se už ani trochu řídit heslem "koho chleba jíš, toho píseň zpívej".

To ovšem nic nemění na skutečnosti, že v posledních týdnech se cítím zase jako za mlada. Bohužel v tom negativním slova smyslu. Nemyslím fyzicky, ale způsobem bytí. Zavřené obchody, nedostatkové zboží, omezená svoboda shromaždování, zavřené hranice, omezená svoboda projevu apod. s tím rozdílem, že na pivo s kamarádama jsem mohl jít  bez problémů, na fotbal do Edenu taky a hlavně neexistovalo žádné MeToo.

Tyto řádky nepíši proto, že bych teď měl nějakou depresi. Ta už je dávno za mnou. V té době mi hodně pomohla slova Sigmunda Freuda "Před tím, než si diagnostikujete depresi a nizké sebevědomí, ujistěte se prosím, že nejste obklopeni blbci". To mi pomohlo hodně, abych opět viděl svět v lepších barvách, ale taky jsem zjistil, že v mém případě nejlepší a nejúčinější lék na depku je golf. Ale i tam člověk na dost blbců narazí. Proto mi nevadí, když si potřebuji vyčistit hlavu, hrát sám.

Bohužel s utrženým meniskem se hrát nedá a ještě do toho ta karanténa. Ven nemohu a tudíž tady hned zrána hloupě filozofuji. Možná je to naposledy. Nevím, jestli se zítra proberu z narkózy, a tak na shledanou v lepších časech. Nebo horších?

 

 

Autor: Jiří Beránek | středa 22.4.2020 8:01 | karma článku: 14,58 | přečteno: 280x
  • Další články autora

Jiří Beránek

Za 20 let se mnohé změnilo. Evropská unie, ODS i já

EU i ODS k horšímu. Co všechno se změnilo k horšímu a co naopak k lepšímu si umíte vyhodnotit každý sám za sebe, ale je mi jasné, že se shodneme, že se neshodneme, když se neshodnou ani Zahradil s Fialou v rámci jedné partaje.

4.5.2024 v 8:23 | Karma: 24,39 | Přečteno: 466x | Diskuse| Politika

Jiří Beránek

Samochvála smrdí

Když mne nikdo nepochválí, musím to udělat sám/sama. Občas to dělám taky. Zejména když se mi na golfu povede rána, kterou nikdo neviděl. Naposledy hybridem 160 metrů druhou ranou na grýn a dva putty.

27.4.2024 v 7:36 | Karma: 20,92 | Přečteno: 425x | Diskuse| Politika

Jiří Beránek

Koho volíš? Pellegriniho nebo Korčoka?

Neznám ani jednoho a tak jsem se zeptal slovenských přátel při nedělní grilovačce. Latiníci tvrdí "In vino veritas". Víno sice tentokrát nebylo, ale měli jsme v sobě pár piv. Nejenom těch plzeňských, ale taky výborný Moscow Mule.

3.4.2024 v 18:24 | Karma: 25,61 | Přečteno: 1439x | Diskuse| Společnost

Jiří Beránek

Čte ještě někdo Lidové noviny a chutná vám pendrek?

Mnozí z čtenářů samizdatové Lidovky pamatují. Tedy pokud ještě nemají problém s Alzhaimerem nebo s demencí. A co se vám vybaví, když slyšíte slovo pendrek?

2.4.2024 v 9:52 | Karma: 15,65 | Přečteno: 552x | Diskuse| Společnost

Jiří Beránek

Proboha, už dost! Stačilo

Co mají společného renomovaná filmová kritička Mirka Spáčilová s komunistkou Kateřinou Konečnou? Hádejte. Věk to není i když jsou obě stále aktivní a jsou hodně vidět i slyšet. Nevím, jaké má ještě ambice Mirka, ale Kateřina

1.4.2024 v 11:02 | Karma: 21,32 | Přečteno: 1208x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Děti si hrály na střeše haly u Stuttgartu, čtyři se ze sedmi metrů zřítily

5. května 2024  8:22

Čtyři děti se v sobotu večer v Remshaldenu nedaleko Stuttgartu na jihozápadě Německa propadly...

V noci na pondělí lze pozorovat meteorický roj eta Akvaridy. Budou ideální podmínky

5. května 2024  7:17

Lidé budou moci na obloze pozorovat meteorický roj eta Akvaridy, který svého maxima dosáhne v noci...

Australská policie zastřelila mladíka, který pobodal muže. Zřejmě se radikalizoval

5. května 2024  7:10

Australská policie v zastřelila 16letého chlapce, který pobodal muže v Perthu, hlavním městě...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

  • Počet článků 247
  • Celková karma 19,55
  • Průměrná čtenost 1276x
Pokud svoboda něco znamená, znamená to "právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet" aneb co si myslíš o sobě ty, je mnohem důležitější, než to, co si o tobě myslí ostatní...

Seznam rubrik